به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از خروج آمریکا از برجام، فشار فعالانه رژیم ایالات متحده برای کوچک کردن بازارهای ایران و کاهش روابط خارجی ایران افزایش یافت، بدین منظور در کشورهای مختلف بازار ایران را با فشار تصاحب کرد، یکی از این بازارها بازار نفت بود، قطع تجارت خارجی ایران با این کشورها باعث شده تا این کشورها نیز بازار محصولات خود را از کشور ایران جمع کنند، در این میان ایران میتوانست با به کار بردن برخی روشها مانند استفاده از پول ملی دو طرف در مبادلات تجاری از این موضوع جلوگیری کند ولی به نظر میرسد خرج شرکتهایی مانند ال جی و سامسونگ از کشور مایه خیر و برکت شود.
گویا فقط مسئله ال جی و سامسونگ نیست، سال 95 بود که فرار بزرگ گمرکی یک شرکت کره ای منتشر شد. هنوز معلوم نیست این فرار گمرکی پرداخت شده است یا خیر؟ با این وجود مقامات صنفی بازار لوازم خانگی میگویند برندهای کرهای علاوه بر هزینه کردن برای تبلیغات، به صورت سازمان یافته از طریق قاچاق بازار ایران را تامین میکردند، این جدای از آن بود که سفیر کره با ایجاد شرکتهای پوششی بسیاری از بیلبردهای تبلیغاتی را در اختیار خود گرفته بود، این مسئله باعث شده بود در رقابت نابرابر، تولیدکنندگان ایرانی را زمینگیر کنند و حقوق دولتی و گمرکی دولت را نیز پرداخت نکنند.
چندی از خبر خروج شرکت های ال جی و سامسونگ نگذشته است که دم خروس شرکت سامسونگ بیرو زد، این شرکت ترس خود از ضرر از دست دادن بازار خود را اینگونه نشان داد که پشتیبانی و قطعات محصولات این شرکت در ایران ادامه پیدا خواهد کرد؛ در بیانیه این شرکت آمده است: «تعهد خود برای پشتیبانی و ارایه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را بصورت کامل ادامه خواهد داد، شرکت سامسونگ همواره نهایت احترام را برای خانواده هواداران و مصرف کنندگان خود در ایران قایل بوده و حضور و ارتباطی قوی با بازار بزرگ ایران داشته است. با وجود تحولات اخیر و مشکلات ایجاد شده در مسیر تبادلات مالی و کالایی، سامسونگ همچنان متعهد به حفظ دسترسی کاربران و هوادارن خود به جدیدترین محصولات و فناوریهای خود است. سیاست ما مبتنی بر حفظ حضور در بازار ایران در سالهای اخیر و با وجود تمای تحولات تغییر نکرده است. در همین راستا و با وجود همه مشکلات، سامسونگ رسما اعلام کرده که تعهد خود برای پشتیبانی و ارایه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را بصورت کامل ادامه خواهد داد. در نتیجه کاربران محصولات این شرکت هیچ نگرانی در زمینه پشتیبانی و تامین قطعات در آینده نخواهند داشت»
به نظر میرسد چنانچه قواعد تجاری لازم با کره وضع میشد امکان ادامه تجارت دوجانبه میان ایران و کره جنوبی باقی میماند، دکتر مجید شاکری در توییتر خود در این باره نوشت: «به محض فروش اولين محموله ميعانات به كره جنوبى و تسويه آن با وون،سامسونگ بازخواهد گشت. چون راههاى مشخص و اندكى براى مصرف وون و تبديل آن به ريال در ترازنامه بانك مركزى وجود دارد. اگر ( به حق) تصميم داريم به ياد داشته باشيم كدام شركت چه رفتارى با ايران تحريم شده كرد، شكل تجارت خارجى ايران و نسبت آن با بودجه دولت بايد تغيير واقعى بكند.»
بازار ایران در بخش لوازم خانگی سادلانه ۳.۳ میلیارد دلار گردش مالی دارد و این دو شرکت کرهای به تنهایی سهمی نزدیک به ۵۰ درصد از کل بازار ایران را داشتند. با این حال گرچه این ماجرا جدید نیست و از دو سال قبل به تدریج آغاز شده بود ولی نهایتا این کرهایها بودند که امریکا را به ایران را ترجیح دادند.
حدود دو سال قبل بود که همزمان با تشدید تحریمها علیه ایران دولت دستوری صادر کرد که دیگر کالاهایی که مشابه داخلی آن وجود دارد نباید وارد شوند. این سیاست که در راستای حمایت از تولید داخل بود عملا همه کشورهای خارجی را شامل میشد و به همین دلیل دو سالی است که محصولات ساخته شده همه شرکتها از جمله این دو شرکت کرهایها وارد نمیشود.
با این حال کرهایها از حدود ۶ ماه قبل به دلیل تحریمها علیه ایران دیگر مواد اولیه وارد نکردند و همین امر سبب شده که به تدریج کالاهای این شرکتها در بازار کم شود. البته توجه داشته باشید که هم اکنون کارخانه تولیدکننده محصولات این شرکتها در ایران کار میکنند زیرا از مواد اولیهای که در انبارها وجود داشت استفاده میکنند.
در بحران مالی 2009 بسیاری از تولیدات لوازم خانگی چینی در سطح دنیا بی مشتری ماند، دولت این کشور به منظور صیانت از تولید ملی خود در مناطق شرقی این کشور وامهای خرید لوازم خانگی ارزان قیمت اعطا کرد، اما مشکل آنجا بود که این مناطق محروم بودند و برقی برای راه اندازی این وسایل نداشتند، دولت چین طی دو سال تمامی این مناطق را برق کشی کرد تا لوازم خانگی چینی بازار خود را از دست ندهد.
ایران نیز میتواند با دو بال هدایت نقدینگی سیاست های اقتصاد واقعی چنین امری را برای یک بازار حدود 4 میلیارد دلاری فراهم آورد.
در سال 93 رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفته بود: 90 درصد محصولات الجی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی تولید داخل است و بخشی نیز مونتاژ میشود.